- Öncesiz (Kadim) ve sonradan olma (Muhdas) birbirinden nasıl ayrıldı?
Ki bu, âlem oldu, diğeri Allah?.. - Öncesizle sonradan olma, aslında birbirinden ayrı değildir;
Sonradan olmanın varlığı “O”ndandır, bu yüzden bâki ve kalıcı değil.. - Her şey “O”ndandır ve sonradan olma, Anka kuşu gibidir..
Hak’kın dışındaki her şey, müsemmâsı olmayan isimlerdir. - Ne O, bu olur, ne de bu, “O”na dönüşür…
O zaman, bütün problemler senin için kolaylaşır. - Yokluk var olacak!. Böyle bir şey imkânsızdır!..
Varlığın var oluşu da sonsuzdur… - Cihânın kendisi, göreceli bir olgudur;
Nitekim, dönerek dâireyi meydana getiren nokta vardır, dâire değil.. - Sayılmakla birden birçok sayı olur,
Ama, sayılmakla bir, çoğalmaz!.. - Git!. Bir ateş noktasını çevir,
Hızla döndüğü için onu bir dâire gibi görürsün… - Allah’ın dışındaki her şeyin sözünü bir yana bırak.
Kendi fiilinle bunu ondan ayır!.. - Yokluk, varlık gibi bir tâneydi,
Çokluklar, görecelikten oluştular… - Bundan niye kuşku duyuyorsun, bu bir hayâl gibidir!.
Çünkü, birlik açısından ikilik sapıklık sayılır. - Onların farklılık ve çoklukları,
İmkân bukalemundan kaynaklanır. - Hepsinin varlığı bir olduğu için,
Hak’kın birliğine tanıklık eder.